Frans @ Oxford

Terug

- Zaterdag 22 September II Trouwen op Mauritius

Oke, allereerst begin ik met de foto's van onze trouwerij op Mauritius om in de sfeer te komen. Die vind je dus hier.

En dan het verhaal erachter. Elk nadeel heeft een voordeel. In ons geval was het nadeel dat ik lang moest wachten op mijn linetraining na het doen van mijn typerating. Het voordeel daarvan was weer dat Marije en ik daardoor wel tijd hadden om onze bruiloft te plannen. We wilden het al langer doen alleen moet het wel qua planning passen. En dat deed het nu perfect. En ook mijn werkgever, BA Cityflyer, was erg welwillend en ik kreeg zelfs een paar extra vrije dagen als het ware cadeau. Relax!

We hebben onze wedding laten organiseren bij World Wide Weddings(.nl) in Nederland. Onze keus was al vrij snel gevallen op Mauritius nadat we de Seychellen hadden weg gestreept vanwege de resenties van het hotel aldaar. Binnen twee maanden was alles georganiseerd en waren we op weg naar Mauritius via London. Vluchttijd 11hr 30min!!! Je moet er wel wat voor over hebben als je tropische plaatjes wilt. Maar je kunt er zittend (lees slapend) komen dus dat moest lukken. Ook het meenemen van de trouwjurk en mijn pak ging eigenlijk erg vlotjes. Zeker met de handbaggage regels van tegenwoordig. Alleen was er aan boord van de Air Mauritius Airbus A340 geen plek om het knap op te hangen. Maar aan de andere kant, de halve kist leek wel vol te zitten met bruidsparen. ;-)

Aangekomen op Mauritius werden we speciaal en hartelijk ontvangen. We hadden een zogenaamde 'beachfront' kamer geboekt met zeezicht. We kregen een van de hoekkamers op de benedenverdieping toebedeeld. Na wat geregel wisselden we al snel van kamer die nu de gehele bovenverdieping bestreek! Wat een uitzicht vanaf het balkon! Een typische 'room with a view'. Ik denk ook qua locatie en alles misschien wel de beste kamer van het hotel. Een van de trouwlocaties die het hotel aanbood, het speciale stukje strand, zat recht voor onze kamer. En dus kon je s'middags om 1600uur vanaf je balkon kijken naar hoe een ander stel zich in het echt verbond. Mits het stel koos voor de strand optie en niet voor de optie om te trouwen in de tevens mooie tuin. 1600uur is trouwens de vaste trouwtijd in het hotel. Het weer is in de namiddag altijd beter en je kan dan al vlot na het trouwen de sunset foto's schieten.

De volgende middag hadden we een afspraak met onze persoonlijke wedding coordinator. Zij, Christel, zou al onze zaken verder regelen en mocht het aan iets ontbreken dan zou zij het regelen. En we moeten het zeggen, ze heeft alles perfect gedaan. Dikke pluim! Hier werden alle wensen omtrent onze grote dag doorgesproken. Denk aan waar je wilde trouwen, welke muziek je wilde, wat voor soort bruidstaart, wat voor soort cocktail na de ceremonie, een afspraak met onze bloemist, onze fotograaf, wat voor eten en drinken je wilde tijdens het romantische diner s'avonds op de jetty, (romantisch huisje aan het einde van de steiger) evenals de volgende ochtend je ontbijtje op je balkon. En nog extra opties zoals je bruiloft op video zetten, een hart in vuur en vlam op het strand of bijvoorbeeld een catamaran trip tijdens sunset.(geen optie ivm zeeziekte van Marij) Daarna wordt je ondertrouw doorgesproken en verder geregeld. Genoeg opties om wel even bezig te zijn qua planning.

De dag erop hadden we een afspraak met onze bloemiste en fotograaf. De bloemiste kwam met allerlei voorbeelden van bruidsboeketten, tafelstukken en eventueel andere aankleding van de trouwlocatie. Wij kozen voor een bruidsboeket met een hoofdrol voor onze bloem; Birds of Paradise. Deze kreeg eveneens een hoofdrol in het tafelstuk. (centerpiece) En we moeten ook hier zeggen dat de bloemiste perfect werk heeft geleverd.

Nog op dezelfde middag hadden we ook een afspraak met de fotograaf. Wederom hetzelfde verhaal. Wie, wat, waar en hoe werd doorgesproken. Jammer was alleen dat de fotograag analoog schoot. Hij was de vaste fotograaf van het hotel en had al 5 jaar ervaring met het fotograferen van bruiloften aldaar. Best geruststellend. Je mag 50 foto's uitzoeken en voor meerdere foto's betaal je een x prijs. Hij had uiteindelijk 117 foto's gemaakt die we grotendeels allemaal wilden hebben. Flink uitzoeken aan het einde dus. Tevens kregen we de foto's digitaal op een cd en op negatief.

In de tussentijd belde de wedding coordinator af en toe op om even te checken of alles naar wens liep. Erg attent. Ook bijna iedereen van de staff, van receptie tot restaurants, was op de hoogte van het feit dat je hier bent om te trouwen wat een erg fijne en speciale sfeer geeft. Je krijgt tevens een 'prive' schoonmaker. Eentje voor s'ochtends en eentje voor in de avond. Hier hadden we ook al snel door dat ze beiden van de hoed en de rand wisten. Leuke lui ook die erg bereidwillig waren.

De dag voor onze trouwerij gingen we in ondertrouw in de hoofdstad Port Louis. s'Ochtends stond de prive chauffeur klaar met een veel te dure auto om ons naar Port Louis te brengen. Daar werden we opgewacht en samen met andere stellen, die over het gehele eiland verspreid zaten, langs verschillende instanties geleidt waaronder de rechtbank. Hier moest de rechterhand omhoog en plechtig 'I Swear' beloofd worden. Na alle handtekeningen, documenten controles en stempels gingen we met dezelfde prive chauffeur naar het district office waar ons hotel toe behoort. Dit was in het plaatsje Triolet waar we onze 'Civil Status Officer' ontmoette. Dit is de ambtenaar die ons de volgende dag zou trouwen. Ook hier weer handtekeningen en documenten controles.

De volgende dag, woensdag 12 September, was onze grote dag. Op zich hadden we beiden weinig spanning. Het enige wat je nu nog kan maken of breken was het weer. Dus s'ochtends al snel de gordijnen open gooien om dit even snel te inspecteren. Het zag er goed uit dus dat was een geruststelling. Marije moest s'middags bij de kapper en make-up zijn. Ook hier was al van te voren doorgesproken hoe het haar en de make-up moest. Na bijna twee uur was ook dit geregeld en het weer werd steeds beter. Het voordeel van onze kamer was dat we alle voorbereidingen voor ons huwelijk op het strand scherp in de gaten konden houden. Om 1600uur was het showtime. De wedding coordinator was al eerder langs geweest om de laatste puntjes op de spreekwoordelijk 'i' te zetten. Vervolgens heb ik nog snel kunnen regelen dat iemand van het hotel filmde met mijn eigen camera en dat onze wedding coordinator mijn foto camera gebruikte om naast de fotograaf ook zelf wat foto's te schieten. Daarnaast nog even met meneer de DJ de muziek getest en voor je het weet sta je met je hakken in het zand. Het leuke was ook dat je toch best wat bekijks trekt op het strand met zo'n trouwerij. De plechtigheid zelf verliep soepel en duurde iets van 25 minuten. Het weer werkte mee wat terug te zien is in de foto's. Na de ceremonie met het bekende napraten van de ambtenaar van de plaatselijke burgelijke stand, gevolgd door het eveneens wel bekende 'I do' en omschuiven van de ringen was het tijd om de papieren te tekenen. Gevolgd door de cocktail in een kokosnoot die ook goed te doen was. Daarna de weddingcake samen aansnijden en hij was heerlijk! Toen was het even wachten op de fotoshoot in de tuin van het hotel. En hier zag meneer de DJ zijn kans schoon om even de muziek op mijn iPod te inspecteren en het hele strand hiervan te laten meegenieten. Hij had er kennelijk zin in maar hij koos nog eens goede nummers ook! Hij stelde zich zelf allereerst al voor als 'Ya man, I'm the DJ'. Ik had het toen al kunnen weten... (er was niets over deze solo afgesproken maar was wel erg grappig)

Na de fotoshoot van de fotograaf in de tuin boden onze beiden onderburen aan om zelf foto's van ons te nemen met onze camera. Top natuurlijk! En ze maakten achteraf nog erg leuke foto's ook. Daarna verder met de fotograaf op het strand tijdes de sunset. Deze foto's komen in een aparte gallery hier op mn site. Alle foto's die er nu van onze wedding op staan zijn van ons zelf. We houden de foto's van de fotograaf nog even achter vanwege de hardcopy albums die we laten maken. So be patient please...

s'Avonds was de Jetty speciaal verlicht en opgemaakt. Echt Onvergetelijk romantisch om daar als kersvers bruidspaar te dineren. Kaarsjes, lichtjes, doeken en een prachtig opgemaakte tafel just for us. Prachtig. En het menu was ook erg lekker. Onderwater waren de lampen aangezet zodat je de vissen kon zien rond racen tijdens het eten. In de tussentijd was de kamer wederom versierd inclusief champagne en fruit. Helemaal top! De ochtend daarna kregen we ons eigen ontbijtje dat we geregeld hadden, op het balkon. Wederom contact gehad met de wedding planner of we alles gehad hadden en of het aan iets ontbrak. Alles was top. Wij blij, dus zij ook blij.

Het leuke was dat je ook na je bruiloft als prins en prinses behandeld wordt. Een van de obers van het hotel was zelfs zo bereidwillig dat hij, uit eigen initiatief, voor ons een speciaal tafeltje en diner regelde/samenstelde op de laatste avond dat we er waren. Onvergetelijk.

En dat is eigenlijk het gehele thema van deze wedding/honeymoon: onvergetelijk. Perfecte organisatie, zowel vanuit NL als in het hotel, perfect weer en een schitterende locatie en vriendelijke mensen. Als we het over moesten doen deze we alle precies hetzelfde. De foto's spreken voor zich denk ik...

Nu back to reality voor ons beiden...werk aan de winkel.